رشد روزافزون زیرساخت فناوری اطلاعات در سازمانها و تشکیلات بزرگ، به اهمیت سیستمهای پایش و مدیریتی میافزاید و سازمانها بیش از پیش به فناوری اطلاعات و همچنین بکارگیری سازوکارهای مناسب جهت پایش در سازمان خود وابسته میشوند. امروزه سیستمهای پایش نقش حیاتی در محیط فناوری اطلاعات ایفا میکنند. آنها تنها برای اندازهگیری کارآیی سیستم بکار نمیروند بلکه در مسائل تخمین ظرفیت نیز مورد استفاده قرار میگیرند.
در یک شبکه، مسئولیت نگهداری سرویسدهندهها و تجهیزات مختلف مثل سوییچ و مسیریاب و غیره کار مشکلی است. در صورتی که تعداد این تجهیزات کم و در سطح ۱۰ تا ۲۰ دستگاه باشد کار نگهداری و بررسی روزانه و گرفتن آمار صحت کارکرد آنها خیلی ساده است و مدیران هرچند با تجربه اندک، قادر به انجام این وظیفه خواهند بود. اما با توسعه شبکه و سازمان، کسب اطلاعات درباره سطح و صحت کارکرد آنها در کمترین زمان ممکن مشکل خواهد بود. سیستمهای پایش اهداف متفاوتی از جمله کنترل و نظارت بر عملکرد سرویسدهندهها، کاربران و تجهیزات شبکه و SLA و همچنین گزارش کارکرد شبکه در کمترین زمان ممکن به مدیران شبکه را دنبال میکنند. سیستمهای پایش زیادی از جمله متنباز و تجاری وجود دارند که در حالت کلی به دو دسته تقسیم میشوند:
• نرمافزارهایی که بتوانند پس از این که اتفاقی افتاد عکسالعمل نشان دهند.
• نرمافزارهایی که صرفاً به پایش میپردازند و عکسالعملی نشان نمیدهند.
سیستم پایش شبکه #Zabbix یکی از قویترین و شناختهشدهترین سیستمهای پایش در دنیا میباشد که مدیر شبکه با بهکارگیری این سیستم پایش قادر به شناخت و پیشبینی وقایع و در نتیجه واکنش مناسب نسبت به آن خواهد بود.
- 37