هشدار در خصوص افزایش کاربرد پروتکل RDP و مخاطرات ناشی از آن

هشدار در خصوص افزایش کاربرد پروتکل RDP و مخاطرات ناشی از آن

تاریخ ایجاد

مشاهدات حاکی از آن است که با توجه به شرایط موجود و تعطیلات پیش رو، مدیران شبکه و زیرساخت های فناوری اطلاعات به طور فزاینده ای به دورکاری روی آورده اند و کاربرد پروتکل RDP و سایر پروتکل های دسترسی از راه دور افزایش یافته است.

در این بازه علاوه بر رعایت دقیق تر مواردی که برای ایام تعطیلات طولانی توصیه می گردد، از جمله تهیه نسخ پشتیبان قابل اعتماد، بررسی فایل های log و ... که در پیوست 1 مورد تاکید قرار گرفته است، به طور موکد توصیه می شود که به دلیل تمرکز ویژه مهاجمین بر روی نفوذ به سرویس RDP و مخاطراتی از جمله حملات باج افزاری، اکیدا از استفاده از این سرویس بصورت حفاظت نشده بر بستر شبکه ی اینترنت پرهیز گردد.

در ادامه، ملاحظاتی به شرح ذیل بمنظور ارتقای امنیت سیستم ها در این بازه زمانی پیشنهاد می گردد.

تمهیدات امنیتی که ضروری است در ایام تعطیلات مد نظر قرار گیرند:

  1. تهیه منظم نسخه های پشتیبان از اطلاعات بر روی رسانه های متعدد و انجام آزمون صحت پشتیبان گیری در هر مرحله و موکداً نگهداری اطلاعات پشتیبان بصورت غیر بر خط.
  2. هوشیاری کامل جهت بررسی دقیق رویدادهای ثبت شده مخصوصا رویدادهای ورود به سیستم در ساعات غیر متعارف.
  3. توجه و بررسی فهرست کاربران و سطح دسترسی آنها به صورت دوره ای
  4. آزمایش و انجام به روزرسانی و نصب وصله های امنیتی ارائه شده.

در استفاده از سرویس های دسترسی از راه دور، اتخاذ تمهیدات امنیتی همچون موارد زیر همواره باید مد نظر قرار گیرد:

  1. اجبار نرم افزاری به تنظیم و استفاده از رمز عبور پیچیده
  2. اجبار نرم افزاری به تغییر دوره ای رمز عبور توسط مدیران و کاربران سیستمها
  3. عدم استفاده از رمز های عبور تکراری
  4. محدود سازی تعداد دفعات مجاز تلاش ناموفق جهت ورود به سیستم
  5. محدودسازی آدرس مبدا قابل قبول برای اتصال از طریق لیست دسترسی یا سایر تمهیدات
  6. استفاده از VPN و ایجاد تونل های ارتباطی امن نظیر IPSec جهت کنترل و مدیریت ارتباطات
  7. خودداری از قرار دادن آدرس IP عمومی بصورت مستقیم برروی سرویس دهنده ها
  8. استفاده از احراز هویت 2مرحله ای جهت استفاده از سرویس های دسترسی از راه دور
  9. دقت در عدم آلودگی رایانه مبدا ارتباط مخصوصا رایانه شخصی

لازم به ذکر است که دو ویدیو آموزشی با عناوین "ایمن سازی سرویس RDP با استفاده نرم افزار RDS Knight" و "احراز هویت دومرحله ای در سرویس ریموت دسکتاپ" در آدرس های https://www.aparat.com/v/Q8z0u و https://www.aparat.com/v/ZUndJ برای راهنمایی در انجام برخی از امور فوق الذکر قرار گرفته است.

در انتها یادآور می گردد که مرکز ماهر در طی ایام تعطیلات نیز از راه های ارتباطی زیر آماده دریافت گزارشات و درخواست ها است:

تلفن مرکز ماهر : 42650000-021

نمابر : 22115951-021

پست الکترونیک:

ارسال گزارش رخداد و درخواست امداد: report@cert.ir

برچسب‌ها