كودكان و فعالیت‌های اجتماعی آنلاين

كودكان و فعالیت‌های اجتماعی آنلاين

تاریخ ایجاد

شماره: IRCAR201411241
تاريخ: 26/8/93

به كودكان يادآوري كنيد كه فعاليت‌هاي آنلاين نتايجي را در زندگي واقعي به دنبال دارند
كلماتي كه كودكان مي‌نويسند و تصاويري كه ارسال مي‌كنند، به شكل آفلاين نتايجي را به دنبال خواهند داشت.

كودكان فقط بايد چيزي را ارسال كنند كه مي‌خواهند همه مشاهده نمايند
حتي اگر تنظيمات محرمانگي بالا و با دقت باشد، باز هم ممكن است كساني پروفايل فرزند شما را مشاهده نمايند كه شما يا فرزندتان با آنها راحت نيستيد. به كودكان خود بياموزيد كه در مورد زبان آنلاين خود فكر كنند و پيش از ارسال تصاوير و ويدئوها خوب بينديشند. ممكن است افراد بسياري پست‌هاي فرزند شما را ببينند كه براي شما خوشايند نباشد.

به كودكان يادآوري كنيد كه زماني كه چيزي را ارسال كردند ديگر قادر به بازگرداندن آن نيستند
حتي اگر اطلاعاتي را از سايتي پاك كنيد، كنترلي روي نسخه‌هاي قديمي‌تر اين اطلاعات كه ممكن است روي كامپيوترهاي ديگران وجود داشته باشد و به صورت آنلاين دست به دست شود نداريد.

به كودكان خود بگوييد كه خود را به جاي ديگران جا نزنند
به كودكان خود بياموزيد كه ايجاد سايت، صفحه يا پستي كه به نظر مي‌رسد توسط كس ديگري مانند معلم، همكلاسي يا هر فرد ديگري ايجاد شده است كار اشتباهي است.

به كودكان بگوييد كه مطالب اشتراكي خود را محدود نمايند
به كودكان خود كمك كنيد كه ياد بگيرند چه اطلاعاتي بايد خصوصي و محرمانه باقي بمانند
با فرزندان خود در مورد اهميت محرمانه باقي ماندن برخي چيزها در مورد اطلاعات شخصي، اعضاي خانواده و دوستان صحبت كنيد. اطلاعاتي مانند شماره شناسنامه و كد ملي، آدرس خيابان، شماره تلفن و اطلاعات مالي خانواده (از جمله شماره‌هاي كارت اعتباري و حساب بانكي) محرمانه هستند و بايد هميشه محرمانه باقي بمانند.

رفتارهاي مناسب آنلاين را تشويق كنيد
رعايت ادب
شما به كودك خود در مورد رعايت ادب در زندگي معمولي آموزش مي‌دهيد. با آنها در مورد رعايت ادب آنلاين نيز صحبت كنيد. استفاده از كلماتي مانند «لطفاً» و «متشكرم» در متن‌ها نيز بايد رعايت شود.

استفاده از حروف و فونت مناسب
استفاده از فونت‌هاي نامناسب يا خيلي درشت يا خيلي ريز يا استفاده از رشته‌اي طولاني از علايم نگارشي مثل فرياد زدن است. اغلب افراد از آن خوششان نمي‌آيد.

حساسيت در مورد ارسال به همه
به فرزند خود توصيه كنيد كه در مورد وسوسه ارسال يك پيغام براي تمامي افراد ليست تماس خود، مقاومت نمايد و هر پيام را صرفاً براي افرادي كه واقعاً مخاطب آن هستند ارسال كند.

دسترسي به پروفايل كودكان خود را محدود نماييد
از تنظيمات محرمانگي استفاده كنيد
بسياري از سايت‌هاي شبكه‌هاي اجتماعي و اتاق‌هاي چت داراي تنظيمات محرمانگي قابل تنظيم هستند، در نتيجه شما مي‌توانيد دسترسي افراد به پروفايل فرزند خود را محدود نماييد. در مورد اهميت اين تنظيمات و افرادي كه مجاز به مشاهده پروفايل فرزند شما هستند، با وي صحبت كنيد.
روي حساب‌هاي كاربري چت و ويدئو چت فرزند خود نيز تنظيمات محرمانگي بالايي را اعمال نماييد. اغلب برنامه‌هاي چت به والدين اجازه مي‌دهند كنترل كنند كه آيا افراد ليست تماس فرزندشان قادر به ديدن وضعيت آنلاين وي هستند يا خير. برخي حساب‌هاي كاربري چت و ايميل به والدين اجازه مي‌دهند در مورد افرادي كه مي‌توانند براي فرزند آنها پيغام ارسال كنند تصميم گيري نمايند و افرادي را كه مايل نيستند در ليست وي باشند، مسدود كنند.

يك نام امن ايجاد كنيد
با فرزند خود در مورد نامي كه با آن در محيط مجازي نمايش داده مي‌شود صحبت كنيد. نام وي نبايد اطلاعاتي در مورد سن، محل زندگي يا جنيست وي به همراه داشته باشد. به منظور محرمانگي بيشتر بهتر است كه اين نام با ايميل وي يكسان باشد.

فهرست دوستان فرزند خود را مرور كنيد
ممكن است لازم باشد دوستان آنلاين فرزند خود را به افرادي كه واقعاً آنها را مي‌شناسند محدود نماييد.

با كودكان خود در مورد كارهاي آنلاين آنها صحبت كنيد
بدانيد كه كودك شما چه مي‌كند
از شبكه‌هاي اجتماعي كه فرزند شما استفاده مي‌كند آگاه باشيد تا فعاليت‌هاي آنها را بدانيد. اگر در مورد رفتارهاي آنلاين پرخطر نگران هستيد، ممكن است لازم باشد سايت‌هاي شبكه‌هاي اجتماعي مورد استفاده آنها را به دنبال اطلاعات ارسالي آنها جستجو كنيد. آيا آنها وانمود مي‌كنند كه شخص ديگري هستند؟ آنها را از طريق نام، لقب، نام مدرسه، سرگرمي‌ها، سال تحصيلي يا گروه‌هايي كه عضو هستند جستجو كنيد.

از كودك خود بپرسيد كه با چه كسي آنلاين در تماس است
همانطور كه شما مي‌خواهيد در مورد دوستان آفلاين كودك خود اطلاعات داشته باشيد، بايد در مورد افرادي كه آنلاين با آنها صحبت مي‌كنند نيز بدانيد.

به كودك خود بگوييد كه در صورت مشاهده موارد مشكوك مي‌تواند به شما اعتماد كند
به فرزند خود اطمينان بدهيد كه درصورت احساس تهديد يا ناراحتي توسط افراد آنلاين مي‌تواند به شما اعتماد كرده و همه چيز را بيان كند. رفتارهاي تهديد كننده آنلاين نيز مانند رفتارهاي تهديد كننده در زندگي عادي قابل پي‌گيري قضايي و پليسي هستند.

منابع: http://www.onguardonline.gov